Skip to main content
persondata regler

EU-regler giver wearables brugere nye rettigheder

EU's GDPR (General Data Protection Regulation) afløser et 20 år gammelt direktiv og træder i kraft den 25. maj 2018. Fra den dag kan producenter af fitnesstrackere, smartwatches og andre typer wearables få bøder i millionklassen, hvis ikke de sikrer, at de data, som de indsamler, behandles i overensstemmelse med loven.
 

Persondata er alle data, som kan henføres til en identificerbar fysisk person: Navn, telefonnummer, e-mail, kundenummer, ip-adresse osv.
 

Centralt i de nye regler er, at du som wearables bruger har en række rettigheder, som skal sikre, at dine persondata ikke bliver misbrugt. Du skal have at vide, hvad dine data bliver brugt til og på det grundlag give tydelig tilladelse til, at dine data bliver indsamlet. Forbrugerne har også ret til at modsætte sig, at deres persondata indsamles.
 

Du har ret til at se, hvilke persondata wearables producenter har om dig, og du har ret til at få dem slettet. De nye EU-regler betyder, at du kan kræve at få data udleveret i et format, som kan overføres til en anden platform eller udbyder. Wearables-producenterne skal desuden have kundernes accept af, at de deler persondata med andre virksomheder.
 

Et af formålene med den nye lovgivning er at minimere indsamlingen af data. Virksomhederne skal også dokumentere, at formålet med indsamlingen af data er legitim. Hvis et forsikringsselskab f ex uddeler gratis fitness-ure for at anspore kunderne til at holde sig i form, skal kunderne vide, hvis deres data bliver sendt videre til en server i USA.

 

Wearables-producenterne er i gang med at tilpasse deres politik om databeskyttelse til de nye EU-regler, som er mere restriktive end de amerikanske.

 

Læs mere om forbrugernes rettigheder her