5 spørgsmål du skal stille, inden du køber en wearable

Vi sætter flere og flere aktivitetstrackere på kroppen. Derfor er det på tide at spørge, hvad vi skal se efter i en wearable, hvis den skal give mening for os.
Samsung Smartwatch

English version of this article

For cirka fire år siden holdt jeg en tale om teknologi på en konference i København. Jeg spurgte de 400 deltagere, hvem der ejede et smartwatch. Ingen rakte hånden op.

I dag findes der wearables allevegne, og de bruges både af techkyndige first movers og løbere, der vil tracke deres resultater. Også børn får fitnesstrackere for at motivere dem til bevægelse og leg.

Vi sætter flere og flere aktivitetstrackere på kroppen. Derfor er det på tide at spørge, hvad vi skal se efter i en wearable, hvis den skal give mening for os.

Ny på holdet

I denne artikel ser vi ikke på tekniske features og funktioner men på, hvordan f ex fitnesstrackere og smartwatches opfylder vores behov og spiller sammen med vores identitet.

Her er 5 spørgsmål, du kan stille, inden du investerer i din næste wearable – eller giver en wearable som gave!

1.Hvad er det primære formål med denne wearable?

Du har besluttet dig for, at du vil have en aktivitetstracker. Men skal du bruge den, når du går, løber, svømmer, cykler eller noget andet?

Der er masser af muligheder indenfor hver kategori. Nogle wearables specialiserer sig indenfor et enkelt aktivitetsområde. Andre har generelle features, der dækker flere aktiviteter.

Måske vil du gerne sove bedre om natten. Her kan Oura Ring kan være en mulighed, fordi ringen er kendt for at sin evne til at tracke søvnmønstre og søvnkvalitet.

Hvis du er svømmer, kan svømmebrillen Form Swim måske være en mulighed. De smarte briller tracker dine svømmetag, tempo og distance.

Måske vil du bare vide, hvor mange skridt du går om dagen. Så kan du overveje f ex en Fitbit, en Xiomai eller en Garmin.

Her er en hurtig liste over, hvad du kan tracke med data fra en wearable:

  • Aktivitet (generelt, trin, løb, cykling)
  • Svømning
  • Søvn
  • Menstruation
  • Løb
  • Cykling
  • Hjerterytme
  • Blodtryk
  • Stress
  • Meditation
  • Yoga
  • Vejrtrækning
  • Graviditet
  • Diabetes

2. Hvor på kroppen skal din wearable sidde?

Fitnesstrackere og smartwatches sidder ofte på håndleddet, hvor folk er vant til at bære ure. Men det kan også være smarte ringe eller smarte sko, der måler din aktivitet.

Smarte smykker kan overvåge motion og stress, og træningstøj kan måle din muskelaktivitet. Et EEG-headset kan måle dine hjernebølger, give feedback i realtid og vejlede dig til bedre meditationer.

Derfor skal du i første omgang overveje

a) hvad du skal bruge din nye wearable til

b) hvor på kroppen den skal sidde.

3. Hvilken oplevelse vil du have?

Vil du ved at kigge på dit håndled vide, hvor mange skridt du har taget, eller ønsker du at dykke dybt i en app og få indsigt i data fra de sidste timer, dage, uger eller år?

Som interaktionsdesigner ser jeg på, hvordan folks daglige rutiner, vaner og adfærd påvirkes af de teknologier, vi udvikler. Et af de vigtigste spørgsmål er, hvordan teknologien passer ind i dit liv, og hvordan du vil interagere med den.

Her er tre eksempler: Apple Watch, FitBit Inspire og Oura Ring.

Apple Watch med endnu mere sundhedsmåling

På Apple Watch skal du bruge klik og scroll. Du skal vælge ikonet og derefter rulle for at se dine trin.

Fitbit smartwatch giver dig data om stress

På FitBit kan du bare kigge på dit håndled, og på Oura Ring skal du låse din telefon op, gå ind i appen og gennemgå detaljerne.

Finske Oura Ring er med i Corona-forsøg

Det er vigtigt at tage stilling til, hvordan du vil interagere med din wearable, og om du f ex vil have den på 24/7 eller kun bruge den lejlighedsvis, som svømmebrillerne.

4. Hvordan vil du have notifikationer?

Kritik af teknologi går i dag ofte på den indflydelse, den har på vores liv, relationer og velvære.

Vi bombarderes dagligt med notifikationer. “Tag 2.682 skridt mere for at nå 10.000!”, “Spiste du frokost?”, “Du har 2 timer tilbage af din faste!”, “Sov du hele 8 timer i går aftes? ”, og mange andre.

Selvom notifikationer undertiden kan være nyttige, er det ofte overvældende at blive konfronteret med alle de digitale målinger af dit liv. Du får kortlagt dine sociale vaner og får konstant kommentarer om, hvordan du spiser, sover, trækker vejret.

Spørg dig selv, hvilke oplysninger er vigtige at få besvaret?

Er det

  • “Er jeg aktiv nok?” eller
  • “Har jeg taget 10.000 skridt?” eller
  •  “Hvordan har min søvnkvalitet i gennemsnit været de sidste syv nætter, og hvad skal jeg gøre for at sove bedre i aften?”.

Det kan være nyttigt at tjekke YouTube-videoer om wearables for at se, hvordan notifikationer og datavisualiseringer fungerer, inden du bringer den nye teknologi ind i dit liv.

Du kan også have behov for at vide, hvordan notifikationerne vises.

  • Er det via din smartphone?
  • Er de via haptics (små vibrationer fra selve enheden)
  • Eller via lydsignaler (bip)?

5. Vil denne gadget være en, der giver mening for mig?

Vi bliver ofte fanget ind af spændingen ved nye teknologier og produkter. De nye wearables giver os fantastiske muligheder, og vi bliver ’hooked.’

Men alt for ofte ender wearables i en køkkenskuffe mindre end seks måneder efter købet. Og der bliver de liggende.

Det er spild af penge og energi og belaster miljøet. Det kræver råstoffer at fremstille tech-produkter, og derfor påvirker produktionen menneskeheden og planeten.

Overvej at stille dig selv følgende spørgsmål for at finde ud af, om denne wearable kan være en, du fortsætter med at bruge:

  • Kan jeg lide udseendet og følelsen af ​​den? Passer den med min identitet?
  • Vil de oplysninger, den giver, være relevante for mig om tre måneder?
  • Hjælper den mig med at trives? At leve et bedre liv?
  • Hvordan vil mit liv være anderledes, hvis jeg bruger denne wearable hver dag, hver uge, hver måned, når jeg træner eller sover?
  • Hvad er mine mål, og hvordan hjælper denne bærbare mig med at nå dem?

At købe en ny wearable er en investering i din krop og i din forståelse af dig selv, dine vaner og dit helbred.

Nogle gange tager det to, tre eller seks forsøg på at finde den rigtige wearable, og forhåbentlig får denne artikel dig til at overveje nogle elementer, du ikke havde tænkt på før.

Det er også en god ide at se på kompatibilitet med din telefon (iOS eller Android), batterilevetid, databeskyttelse og ikke mindst prisen.

Vanessa Julia Carpenter har en ph.d. i “Designing for Meaningfulness in Future Smart Products” og er grundlægger og designdirektør i virksomheden Kintsugi Design.