Wearable markedet steg 28 procent i 2020

Pandemien har fået flere forbrugerne til at investere i wearables. Markedet er vokset med godt 28 procent.
Apple Watch
Apple

Interessen for wearables – teknologiprodukter, som bæres på kroppen – er vokset markant i det forgange år, viser en analyse fra IDC.

I hele 2020 købte forbrugere verden over i alt 444,7 millioner bærbare enheder eller wearable devices. Det er en stigning på 28,4 procent i forhold til 2019.

Wearables var især populære under juletræet. Alene i fjerde kvartal af 2020 købte verdens forbrugere 153,5 millioner wearables, ifølge analysefirmaet IDC.

Wearables markedet vokser med raketfart

Den øgede popularitet i jule-kvartalet skyldes en kombination af lave priser og lanceringen af nye produkter, mens salget resten af året følger den generelle tendens under verdens coronanedlukning, hvor forbruget blev flyttet væk fra fritidsaktiviteter til fordel for elektroniske produkter.

COVID-19 fremmede wearable-populariteten

“Pandemien har været god for markedet, fordi den har fået mange forbrugere til at være mere bevidste om sundhed og fitness,” siger Jitesh Ubrani, forskningschef for IDC Mobile Device trackers til Business Wire.

Gå en tur med Dolly Parton

”Fitness-programmer, der kan følges derhjemme, er i stigende grad blevet afgørende for de wearables, som mange firmaer tilbyder. Udbredelsen af sundhedssensorer, der f.eks. måler kropstemperatur på huden, hjertets elektriske aktivitet (EKG) og puls, gør det desuden nemmere for forbrugere og sundhedsfagfolk af forstå, hvordan sygdomme opstår og udvikler sig.”

Hearables – in-ear enheder tegner sig for langt størstdelen af salget, nemlig hele 64,2 procent, mens smartwatches stod for 24 procent af alle solgte wearables i 2020.

Apple solgte flest wearables og tegnede sig for 36 procent af salget i fjerde kvartal. Salget af Apple watches steg med 45,6 procent i Q4, mens salget af Apples hearables steg med 22 procent, en mindre nedgang fra hhv. 28 og 29 procent i de to foregående kvartaler.

Translate »